Valt het u ook op? Ergens in de wereld is er een crisis. Binnen enkele uren worden we in de media overspoeld met materie deskundigen. Wat is de basis van deze deskundigheid? Het is een achtergrond die veelal achterwege gelaten wordt. Wanneer word je gezien als materie deskundige? Ben je als gemiddelde huisvrouw of man materie deskundig in stofzuigen? koekjes bakken? Ben je als gemiddelde ITer materie deskundige in informatie diefstal? Het klinkt absurd, maar het lijkt er echt op dat menig media bedrijf dit niveau van expert graag laat opdraven om zijn of haar mening te geven over de crisis.
Zo las ik gisteren een verhaal van een expert op het gebied van nucleaire rampen van de hoogste categorie. Hoe kan je daar expert op zijn? Uiteindelijk dus alleen maar als je deskundige bent op het gebied van Chernobyl. Chernobyl? Ja, Chernobyl. U weet wel, de ramp in de oude Soviet Unie; de ramp waar niemand wat van afwist totdat Finland vragen begon te stellen over de verhoogde stralingsniveau's. En inderdaad de "expert" was een overlevende van de Chernobyl ramp. Een overlevende??? Hoe overleef je Chernobyl zonder daar tig kilometers vandaan te zijn? Waarom maakt overleving je materie deskundig? Ik heb Chernobyl ook overleeft, u ook? Voelt u zich om die reden materie deskundig bij de Fukushima Diichi crisis?
Ik vind het vreselijk wat er in Japan gebeurd. Ik ben er dagelijks mee bezig. Mijn betrokkenheid is groot door zowel mijn werk als het feit dat ik mensen daar dagelijks spreek. Toch voel ik me geen expert. Wel probeer ik kennis te vergaren en expert meningen te horen zodat ik de juiste keuzes kan maken. Keuzes die een behoorlijke consequentie hebben voor het psychische en fysieke welzijn van een groep mensen.
En plots zijn daar de experts. Mensen die volgens de media enorm kundig zijn. Mensen die het maar niet voor elkaar krijgen om een eenduidig verhaal te brengen. Ik heb het niet eens over interpretaties maar gewoon over de harde feiten en harde consequenties. Expertise... Ik had me er toch wat anders van voorgesteld.